Автомобіль потребую часу та догляду – то необхідно оновити паливний фільтр, то масло, то перевірити генератор, аби не було сюрпризів на дорозі. Цього разу поговорим, як часто варто міняти гальмівну рідину та як правильно проводити маніпуляцію.
Що таке гальмівна рідина та для чого потрібна
Гальмова рідина – це технічна рідина, яку використовують у гідросистемах гальм транспортних засобів. Гальмівна рідина в автомобілі передає зусилля від педалі гальма на кожне колесо машини для зниження швидкості руху.
Загалом, це один з відповідальних елементів автомобіля, оскільки, якою б досконалою не була модель, без хорошої гальмівної рідини неможливо швидко зупинятися. Тож від правильності її вибору і від характеристик гальмівної рідини залежатиме ефективність гальмування, а від цього і довжина гальмівного шляху вашого автомобіля. А значить і безпека.
Окрім того, вона виступає в якості мастила деяких деталей гальмівної системи.
Головною її характеристикою є висока температура кипіння, яка може досягати в окремих режимах руху 400 градусів. І при цьому гальмова рідина має залишатися у своєму фізичному стані – вона не повинна починати кипіти, перетворюватися на пару та замерзати.
Свої робочі характеристики вона має зберігати протягом тривалого часу.

Перед тим, як перейти до відповіді на питання, як часто потрібно міняти гальмівну рідину, розповімо про її види.
Наразі є три типи гальмівної рідини: DOT 3, DOT 4, DOT 5.
- DOT 3
Ця гальмова рідина створена для автомобілів з комбінованою гальмівною системою, тобто задні барабанні гальма, передні – дискові. Більш того, вона призначена для малолітражних автівок, тихохідних, які не спроможні розвивати великих швидкостей.
На сьогоднішній день ця гальмівна рідина вже вважається застарілою.
- DOT 4
Вона призначена для більшості сучасних автомобілів, які оснащені дисковою системою гальм на всіх колесах. Рідина експлуатується на багатьох швидкісних автомобілях, що робить її найбільш затребуваною на ринку продажів.
- DOT 5
Найбільш рідкісною гальмовою рідиною є DOT 5. Вона призначена для автомобілів, які схильні до частого розгону і тривалого гальмування. У таких режимах до гальмівних рідин є особливі вимоги, яким і відповідає клас DOT 5.
Гальмівна рідина: як часто потрібно міняти
Перед водієм може постати цілком слушне питання, чи потрібно міняти гальмівну рідину і як часто. Відповідь – так, звісно, оскільки з роками у гальмівній системі автомобіля утворюється конденсат і, в результаті цього вона починає змішуватися з водою і потроху втрачати свої властивості. Зокрема, ця рідини починає вбирати вологу, розшаровуватися і окислюватися.
За словами фахівців, через рік у гальмівній системі може перебувати до 2% води, на другий рік її кількість може збільшитися до 3,5%, а на третій – до 5%. Водночас, вміст води у 3,5% знижує температуру кипіння гальмівної рідини з 330 до 165 градусів Цельсія.
Рекомендації щодо того, як часто потрібно міняти гальмівну рідину в автомобілі є різними. Дехто каже, що це потрібно робити не рідше ніж один раз на два-три роки. Інші радять міняти гальмівну рідину частіше – раз у 30-40 тисяч кілометрів, якщо машина постійно використовується, і раз на рік у випадку, якщо автівка експлуатується рідко.
Тут потрібно зважати на певні ознаки, які промовисто вам скажуть– потрібно замінювати гальмову рідину. На необхідність оновлення вказує погіршення гальмівних властивостей автіки, а також осад і помутніння рідини в розширювальному баку.
Придатна для експлуатації гальмівна рідина повинна бути однорідною за складом, не містити опадів, бути бурштинового кольору. Перевірити це можна за допомогою тест-смужок, які є у продажу.
Просто занурте таку смужку в бачок і порівняйте її колір із зразками на упаковці. Так ви визначите стан вашої гальмівної рідини.
Допомогти дізнатися, чи потрібно міняти гальмівну рідину може і електронний тестер. Це порівняно недорогий прилад. На його корпусі є декілька світлодіодних індикаторів різного кольору, від зеленого до червоного. Вони і демонструють, чи потрібно міняти рідину.
Слідкуйте за рівнем гальмівної рідини. На бачку є риски, які позначають її максимальну і мінімальну кількість. За умов нестачі рідини знижується тиск у гідросистемі, і гальмівні зусилля падають. Перевіряти рівень рекомендується щотижня, а стан рідини, одним з описаних вище методів, – раз на місяць.

Фото: Pexels
Зауважимо, що необхідно повністю оновлювати гальмівну рідину, оскільки долив до необхідного рівня не відновлює її робочих властивостей.
Справа у тому, що витік рідини сам по собі може вказувати на несправність гальмівної системи. Крім того, на кількість води в системі, долив ніяк не вплине і не зробить гальмування більш ефективним. Нарешті, власник автомобіля може просто змішати різні рідини з різним складом, що не призведе ні до чого хорошого.
Що буде, якщо не міняти гальмівну рідину
Навіть за нормальної експлуатації гальмівна рідина через деякий час стає непрацездатною.
Конденсат, що утворюється, поступово змішується з гальмовою рідиною і повільно, проте невпинно знижує її температуру кипіння. Лише три відсотки води в гальмівній рідині роблять її непридатною до використання.
Ще один шкідливий наслідок насичення гальмової рідини водою – корозія металевих частин системи. Результати цього явища – від нерівномірного та прискореного зносу дисків і колодок до заклинювання супортів.
Якщо не замінити гальмову рідину, то корозія системи буде прогресувати. У найкритичніших ситуаціях, наприклад, під час тривалого гальмування, рідина може закипіти. Це зазвичай призводить до відмови гальм.
Як самостійно замінити гальмівну рідину
Для початку переконайтеся, що у вас є все необхідне:
- нова гальмівна рідина (DOT 3, DOT 4 чи DOT 5.1, залежно від рекомендацій виробника);
- шприц;
- гайковий ключ;
- пластиковий шланг;
- ключ для зливу старої гальмівної рідини;
- ємність для збирання старої рідини.
Після цього підніміть передню частину автомобіля на підставки та переконайтеся, що він надійно закріплений.
Знайдіть бачок гальмівної рідини у вашому автомобілі. Зазвичай він знаходиться поруч із гальмівним підсилювачем і має прозорий пластиковий бачок з маркуванням MIN та MAX. Переконайтеся, що автомобіль знаходиться на рівній поверхні та двигун охолоджений.
Після цього відкрийте бачок з гальмівною рідиною. За допомогою гайкового ключа від’єднайте шланг гальмівної рідини та прикріпіть пластиковий шланг до цього місця. Повністю злийте стару рідину в ємність.
Заповніть бачок новою гальмівною рідиною, дотримуючись рекомендацій виробника.
За допомогою гідравлічного насоса або шприца почніть прокачувати гальмівну систему, починаючи з колеса, що знаходиться далі від бачка. Прокачайте систему доти, доки нова рідина не почне витікати без бульбашок повітря. Повторіть цей процес для кожного колеса, рухаючись до бачка.
Все – готово! Однак, якщо не впевнені, що зробити це самостійно – зверніться в автосервіс.