Аварії на дорогах
23 жовтня 2018 року у центрі Києва автокран протаранив 20 легкових автомобілів і вантажівку. Обійшлося без жертв, але машини розкидало, немов сірники.
“Вінегрет” з 20 машин біля метро Печерська.
Гадаєте, це сталося, тому що водій був п’яний або лихачив на дорогах? А ось і ні, у автокрана просто відмовили гальма. Сумна, але така знайома для українських реалій ситуація.
Наприклад, день до цього у Дарницькому районі Києва сталася схожа ситуація. Через несправність системи гальмування воєнна вантажівка потрапила у ДТП і перекинулася. І таких ситуацій безліч.
Чому це відбувається
У 2012 році закон про обов’язковий техогляд приватних машин був знівельований. Ось і виходить, що ніхто не стежив за справністю автомобілів. Про рівень особистої відповідальності годі й казати: кількість аварій зросла.
Але скасували техогляд не без причин. Процедура проходження ТО була корумпованою, а це виключало її практичну користь. Але краще після скасування не стало і з 1 липня 2018 року законопроект частково відновили.
Читайте: Як розрахувати акциз на автомобіль
Уже зараз обов’язковий техогляд повинні проходити водії, які спеціалізуються на міжнародних пасажирських перевезеннях. Але це був лише перший етап, у 2022 році в Україні планують повністю повернути обов’язкові регулярні техогляди для легкових автомобілів.
Згідно з прийнятими Україною зобов’язаннями після підписання в 2014-му Угоди про асоціацію з Європейським союзом в нашій країні протягом 5 років повинні знову запровадити обов’язковий техогляд легкових і вантажних автомобілів. Вже з 1 січня 2020 року обов’язковій перевірці підлягатимуть ТЗ категорій L3, L4, L5 і L7 та L3e, L4e, L5e і L7e.
Цю вимогу регламентовано законом Про приведення законодавства України у сфері автомобільного транспорту відповідно до актів Європейського Союзу.
Що пропонується
Головне нововведення, звичайно – відновлення обов’язкового техогляду для легкових автомобілів.
Також у законі пропонується ввести відповідальність у відношенні тих, хто видає документи технічного огляду. Так, за порушення порядку проведення ТО доведеться заплатити 1700 гривень. За видачу свідоцтва про придатність транспортного засобу без проведення такої перевірки – штраф 4250 гривень.
Документи
Крім водійського посвідчення і техпаспорта потрібно буде при собі мати:
- свідоцтво про придатність транспортного засобу до експлуатації;
- страховий поліс.
У статті 17 закону Про автомобільний транспорт (Вимоги до персоналу автомобільного транспорту) вводять вимогу щодо наявності ще одного документу – свідоцтва про професійну компетентність водія.
Пункт звучить так: Водій, який здійснює перевезення пасажирів транспортним засобом, зобов’язаний пройти початкову та/або періодичну підготовку, за результатами якої отримує свідоцтво про професійну компетентність водія, що засвідчує його компетентність.
Пристрої контролю
Транспорт з кількістю місць для сидіння більше 9 (включаючи місце водія) та вантажні автомобілі масою понад 3,5 тонн пропонують обладнати тахографами.
Довідка. Тахограф – контрольний пристрій, що встановлюється у автомобілях. Призначено для реєстрації швидкості, режиму праці, відпочинку водіїв і членів екіпажу.
Штрафи
Для водіїв, які вчасно не пригнали авто на техогляд, збільшать штраф з 340 до 1700 гривень.
– Пропонують нову статтю про відповідальність за порушення водієм правил керування комерційним транспортом (вантажним або пасажирським – Ред.), – каже адвокат Олександр Босенко.
За порушення доведеться заплатити штраф у розмірі 1700 гривень. Також водія можуть позбавити прав на термін від 3 до 6 місяців або вдатися до адміністративного покарання – арешту на 5-10 діб.
Без техогляду
У законі кардинально змінюють пункт категорії транспорту, які не підлягають техогляду. Звідти викреслили легкові автомобілі і додали такі види транспорту:
- зі швидкістю не більше 25 км/год;
- авто, що мають історичну цінність і які не використовуються на проїжджій частині;
- автомобілі, які використовуються на спортивних змаганнях і не їздять автошляхами;
- на які поширюється дипломатична недоторканність;
- ті, які перевозять обладнання цирків і атракціонів з максимальною швидкістю не більше 40 км/год;
- з об’ємом двигуна, що не перевищує 125 куб. см;
- колісні трактори, використання яких здійснюється на дорогах загального користування, з максимальною швидкістю 40 км/год.
Перевезення пільгових пасажирів
Крім змін, що стосується техогляду, у законі є сюрпризи і для маршрутників. Недобросовісних водіїв, які відмовляються перевозити пасажирів пільгових категорій, пропонують штрафувати на 340-1700 гривень. Зараз ця сума становила 136 гривень.
Як часто треба проходити ТО?
Техогляд для легкових автомобілів хочуть проводити кожні 2 роки, а також у наступних випадках:
- реєстрації або перереєстрації авто;
- зміни його власника;
- переобладнання ТЗ;
- виїзду за межі митного контролю України.
Водіям вантажних автомобілів вантажопідйомністю більше 3,5 тонни і таксі необхідно проходити техогляд щорічно, водіям автобусів і спеціалізованих транспортних засобів, що перевозять небезпечні вантажі, незалежно від терміну експлуатації – двічі на рік.
Ангеліна Маліновська