У травні медіакомпанія Starlight Media оголосила про запуск нового проєкту – Starlight Storylab. Це майстерня шоуранерів та шоуранерок, у якій зіркові представники професії – Євген Тунік (Перші ластівки, Перевізниця), Тала Пристаєцька (Кріпосна, Перші дні), Наталка Ворожбит (Спіймати Кайдаша, Кіборги) та Артем Литвиненко (Нюхач, Зупинити Голіафа, Перші дні) – збиратимуть свої сценарні команди із талановитих та перспективних сценаристів і сценаристок.
Протягом трьох місяців вони авторськими кімнатами – командою із 3-5 сценаристів – писатимуть нові автентичні українські серіали. У кінці курсу всі команди представлять чотири проєкти – їхню презентацію, біблію та пілот.
Про гонорари авторів, формат навчання та подальшу долю написаних серіалів в ексклюзивному інтервʼю Фактам.Life розповіла Анастасія Штейнгауз, керівниця проєкту Starlight Storylab, виконавча директорка ICTV та ICTV2, очільниця Starlight Doc.

Анастасія Штейнгауз – керівниця проєкту Starlight Storylab
Про створення проєкту
– Як виникла ідея створити майстерню шоуранерів?
– Я вже точно не згадаю, але на якійсь із робочих зустрічей ми обговорювали, наскільки український ринок сценаристів та шоуранерів, який і без того був невеликий, став ще більше зменшуватись. Хтось змінив професію, хтось пішов захищати країну, хтось емігрував.
Я запропонувала колегам ідею – дати авторам можливість розвиватися та креативити, створивши для них своєрідну майстерню.
І запросити як наставників у цю майстерню найкращих шоуранерів країни, в скарбничці яких уже є гучні, успішні проєкти. Так ми змогли б отримати нові голоси, а також зберегти ті, що вже маємо, адже дали б їм можливість працювати та розвиватися в Україні. Власне, так усе і почалося.
– Окрім цього, які ще цілі перед собою ставить Starlight Storylab?
– По-перше, навчити індустрію писати авторськими кімнатами. Бо ніхто, крім комедійних проєктів, так не працює в Україні. У світі авторськими кімнатами пишеться абсолютно все – і драми, і трилери, і горори. Тому що це швидше і якісніше. Коли звучить один голос, який сам із собою розмовляє – це одне, а коли голосів три, чотири, п’ять, у кожного різний досвід – це вже діалог, у якому народжується щось нове.
Ми вже зрозуміли, які ми потужні, коли єднаємось. Тому наша ціль – розвивати цю технологію в Україні. По-друге – дати країні нові імена крутих авторів.
І, як результат, створити чотири нові історії, які захоплять увагу як українського глядача, так і міжнародного. Це не буде класичний курс, де є лекції та практичні завдання. Це майстерня, де одразу всі будуть створювати телесеріал.
Про вибір майстрів
– Як ви обирали майстрів – тобто, шоуранерів? Чому саме ця четвірка?
– Бо в кожного з них є проєкти, які вирізняються за жанром, масштабом та глибиною історії. Перевізниця, Кріпосна, Спіймати Кайдаша, Нюхач – це серіали, які вийшли за межі українського ринку.
Наші шоуранери – це ті люди, які мають планку, і я не сумніваюсь, що триматимуть її.
Це велика вдача, що нам вдалося долучити до проєкту всіх найкращих. Ми дуже раді, що всі вони відгукнулися та змогли долучитися до нашої майстерні.
– Те, що вони працюють в абсолютно різному стилі, повпливало на вибір?
– Звичайно. Ми сподіваємось у фіналі отримати різноманітні проєкти, з різними історіями, в різних жанрах та з різною тональністю оповіді. Євген та Наталка, наприклад, обоє роблять драми. Але це однаково абсолютно різні драми. Нам, засновникам майстерні, буде цікаво спостерігати, як вони побудують команди та роботу в них, і які проєкти ми отримаємо на виході.

Про аспекти навчання
– Навчання відбуватиметься онлайн чи офлайн?
– Можливі обидва варіанти – команди самі домовлятимуться, як їм комфортніше працювати.
– Чи можуть у такому разі подаватися на участь автори, що перебувають за кордоном?
– Головне, аби всі вони були громадянами України й обовʼязково повнолітніми. А контракт ми можемо підписати й онлайн. Але в проєкті будуть етапи, коли необхідно буде зустрічатися офлайн, якщо це буде важливо для авторської кімнати, у яку вони потраплять. Тому варто потурбуватися про можливість бути в Києві певний період.
З іноземними авторами поки не плануємо співпрацювати в рамках проєкту, бо першочергово хочемо підтримати наших.
Плюс інфраструктурно не можемо собі це дозволити – будуть додаткові витрати та організаційні моменти. Та і робота через перекладача затягуватиме процес.
– Чому навчання саме три місяці? На практиці – цього достатньо, аби написати ідею та біблію проєкту?
– Ми проговорили цей момент із нашими шоуранерам та впевнились, що цей термін є достатнім для якісної роботи та вичерпним, щоб не випасти з темпу.
– Робота в авторських кімнатах буде оплачуватись?
– Ті автори, яких відберуть наші шоуранери, підпишуть контракт та отримуватимуть гонорар протягом трьох місяців роботи – для всіх він буде однаковий.
Це буде сума, близька до ринкової вартості за сценарій готового епізоду.
Ми оплачуватимемо робочий час авторів та їхні ідеї, у цьому в нас капіталістичний підхід – усі авторські права мають бути сплачені.

Про подальшу долю сценаристів та проєктів
– Ви зазначали, що ціль проєкту – створити пілот, біблію та презентацію нового автентичного українського серіалу. А чи будуть автори працювати над проєктом після цього?
– Все залежатиме від шоуранера, що відповідає за проєкт. Якщо він чи вона потребуватимуть цього спеціаліста на реалізацію серіалу – ми домовляємось про гонорар, підписуємо контракт на певний термін. Наступний крок – вони заходять в авторську кімнату та пишуть серіал.
Якщо проєкт добре рухається, ми, як компанія, готові будемо замовити цьому автору повний сезон. Пошук фінансів на виробництво – за нами. Чи захоче шоуранер, наприклад, Тала, узяти на створення повного сезону тих самих авторів – вирішує вона сама. Ми не даємо гарантій працевлаштування після проєкту, але такий варіант цілком можливий.
Ми, як медіакомпанія, в цьому зацікавленні, бо хочемо відкрити Україні нових сценаристів, та і поповнити свій штат новими талантами.
– Але якщо сценарист все ж не продовжить роботу над проєктом після курсу, його імʼя все одно зʼявиться в титрах?
– Звичайно, усі, хто пройшов кастинг та увійшов до авторських кімнат, підписав договір і отримав гонорар – будуть у титрах. Вони ж співавтори ідей.
– Яка подальша доля проєктів, написаних у авторських кімнатах? Тобто що відбувається одразу після їхнього “захисту” та погодження?
– Starlight Media шукає можливості для його реалізації. Подальші дії залежатимуть від кожного окремого проєкту. Якщо він має потенціал копродакшену – ми презентуємо його на всіх міжнародних пітчингах, веземо на Берлінале, в Канни, показуємо, наприклад, Gaumont, якщо ж суто український – шукаємо місцевих партнерів та можливості фінансування, пропонуємо копродакшен українським платформам тощо.
– А чи є шанс на те, що чиюсь заявку шоуранери не відберуть, але Starlight Media запропонує їм роботу?
– Абсолютно всі заявки на участь у Storylab проходять через медіагрупу Starlight Media. Якщо учасник не підійшов шоуранерам, але підходить під певний проєкт чи завдання – ми можемо запропонувати йому подальшу співпрацю. Просто в іншій команді.
Для того, щоби подати заявку до майстерні шоуранерів – переходьте за посиланням.