Мільйон на зубну щітку для пса: що таке краудфандинг і чи реально зібрати кошти

6 Листопада 2019, 18:31
Мільйон на зубну щітку для пса: що таке краудфандинг і чи реально зібрати кошти

Явище краудфандингу набуло популярності кілька років тому. Маєте ідею, але не знаєте, де знайти кошти на її реалізацію? Для цього існують краудфандингові платформи – автори розміщують там свої ідеї, а люди жертвують на них кошти. Така собі інтерпретація українського прислів’я З миру по нитці.

Фактично краудфандинг – це залучення коштів на певний проект від будь-якого охочого.

Як зібрати $3 млн на смарт-гаманець, $1 млн на щітку для собак, в чому секрет успішних проектів та як не зазнати невдачі – Факти ICTV поспілкувались із засновником краудфандингової PR та маркетингової агенції Crowdfunding Formulа Нареком Варданяном.

Зараз дивляться

Нарек Варданян

Його команда допомагає стартаперам проводити успішні кампанії на найпопулярніших платформах Kickstarter та Indiegogo і входить у п’ятірку найкращих у світі.

Після того, як на свій проект Нарек Варданян не зміг зібрати кошти, він вирішив дізнатись, що пішло не так, що працює, а що – ні. Свої результати він втілив у книзі 57 секретів краудфандингу, яка стала першим бестселером у своїй категорії.

Сьогодні команда з 75 осіб допомагає новачкам у цій сфері зібрати кошти на інноваційні та унікальні продукти.

Яким має бути товар

Якщо ви думаєте, що варто лише придумати щось геніальне, описати ідею на краудфандинговій платформі і через деякий час забрати кілька мільйонів доларів – то ви помиляєтесь.

Конкретно від Crowdfunding Formulа вимог декілька. Перше – це готовий хоча б на 80% прототип вашого товару. Друге – якщо подібний товар вже є на ринку, ваш мусить бути унікальним і перевершувати аналоги хоча б у декілька разів.

– Ще одне – це продукт, який хочеться купити і який буде корисним для бейкерів (люди, які інвестують в проект і отримують цей товар першими після запуску серійного виробництва, – Ред.), – розповідає Варданян.

Бейкери або інвестори вкладають у проект кошти. Натомість вони отримують від розробників знижку або можливість придбати товар до офіційного старту його продажу.

ТОП-3 найуспішніших проектів

Серед проектів, з якими працювала Crowdfunding Formulа, є чимало цікавих. Для прикладу, смарт-гаманець Volterman, що зібрав $3 млн, та зубна щітка для тварин Bristly Brushing Stick, яка отримала $1 млн на проект. Ці речі стали найбільш фінансованими кампаніями у своїй галузі за всю історію краудфандингу.

Volterman – це смарт-гаманець з вбудованими power-bank, картою пам’яті, Wi-Fi-роутером,  GPS для відслідковування з телефону та камерою, яка фотографує всіх, хто чіпав річ.

А Bristly Brushing Stick – зубна щітка для собак. Вона зроблена у формі іграшки, тому власникам тварин більше не треба докладати чималих зусиль, щоб почистити собаці пащу. Паста розміщена всередині і автоматично видавлюється, коли пес жує іграшку.

Ще один успішний проект – електровелосипед Fuell Fluid, який розробив колишній інженер Harley-Davidson Ерік Буел. На реалізацію його ідеї було зібрало $1,5 млн.

Він може проїхати до 200 км на одному заряді та оснащений двома зйомними батареями. Окрім того, має вбудований GPS та надійну систему захисту з пін-кодом. Його ціна стартуватиме від $3,3 тис.

Як заробити мільйон

Більшість стартаперів вважають, що краудфандинг працює самостійно. Коли вони заходять на Kickstarter або Indiegogo, то бачать кампанії, які зібрали мільйони доларів, і думають, що треба лиш створити відео, придумати описання продукту, і гроші почнуть капати, розповідає Варданян.

– Оскільки платформи демонструють найбільш успішні проекти у верхніх частинах домашньої сторінки, більшість людей не бачать невдалих кампаній.

Перший його проект зібрав $15 і зазнав невдачі. Це посприяло тому, щоб ретельно вивчити ринок – досвід успішних кампаній, фактори, які на це вплинули. Тепер Варданян знає – секрет у ретельній підготовці, від якої залежить 90% успіху.

– Після цього випадку ми витрачаємо багато місяців на кожну кампанію, над якою працюємо, і не мали жодних збоїв.

Отже, ідея – далеко не все, що потрібно. Команда і люди, які стоять за стартапом – не менш важлива складова. У Crowdfunding Formulа були випадки, коли проект не запускався або скасовувався через брак довіри та взаєморозуміння з клієнтом.

– Краудфандинг – це стресовий процес, і не всі готові пройти цю подорож. Наші найкращі результати ми отримали з абсолютно чудовими людьми, які глибоко довіряли нам і тому, що ми робимо.

Його агенції вдалось дев’ять разів зібрати понад $1 млн. Це при тому, що таких випадків, за його словами, 0,1%.

– Ми готуємось приблизно за два-три місяці до початку кампанії – збираємо зацікавлених інвесторів, створюємо переконливе відео та формуємо базу даних журналістів, які раніше висвітлювали подібні теми. Ці заходи допомагають нам досягти поставлених цілей приблизно за 24 години та провести дійсно успішну кампанію.

Успіху досягають не всі

Та навіть маючи унікальний продукт та вищезазначені якості, пробитись не так легко. За словами Нарека Варданяна, близько 70% проектів отримують відмови у краудфандингу. Успішними вважають кампанії, які в середньому за два місяці збирають близько $25 тис. Конкуренція на цих платформах шалена, а мільйонні заробітки – це велика рідкість.

– Кампаній, які залучають більше $100 тис., близько 1%, а кампаній, які збирають понад мільйон, лише 0,1% від усіх.

Варданян розповідає, стартапи, які до них звертаються, одразу просять допомогти зібрати мільйони. Та реальність така, що ніхто ніяких гарантій дати не може.

– Ми не можемо дати гарантій щодо суми фінансування – допоки кампанія не розпочнеться, інформації бракує. Хоча ми розробили власну методологію тестування доцільності продукту до початку кампанії, яка дозволяє перевірити, чи готові покупці обрати саме цей товар і саме за такою ціною, але і це 100% гарантій не дає.

Скільки і за що люди готові платити

Категорії, які користуються успіхом – це подорожі, гаджети, мода, розумна мода, товари для домашніх улюбленців та технології розумного дому.

– Причина полягає в тому, що аудиторія складається здебільшого з міленіалів, які ведуть активний спосіб життя.

Якщо узагальнити, середня сума, яку готова інвестувати у проект людина – $100-200. Та кожен випадок має розглядатись окремо.

– З вищезгаданих проектів Bristly – це палиця для чищення зубів для собак, яка коштує близько $20, тоді як Ebike Fuell, який є одним з найкращих е-байків у світі, коштує $3 500. Ми зібрали більше мільйона доларів для обох проектів, але, звичайно, аудиторія цих двох проектів абсолютно різна.

Всі кампанії, які сьогодні веде Crowdfunding Formulа – абсолютно не схожі одна на одну і призначені для різних аудиторій.

Наприклад, пристрій Winston, який забезпечує приватність в інтернеті – на 45% зменшує використання ваших даних; іграшка Mochi, яка змалечку вчить дітей кодуванню та створенню простих алгоритмів; портативний міні-скутер MiniFalcon, який складається у невеличкий кейс розміром з рюкзак.

У світі чимало небайдужих людей. Тому підприємці все частіше обирають краудфандинг для фінансування своїх ідей. Серед них, до речі, чимало українців – PetCube (гаджет для тварин), Ugears (дерев’яні 3D-пазли), Blazr (аксесуар для iPhone).

Антон Світличний 
Лілія Ященко 

Фото: Crowdfunding Formulа, Narek Vardanyan

Якщо ви побачили помилку в тексті, будь ласка, виділіть фрагмент тексту та натисніть Cntrl + Entr.
Знайшли помилку в тексті?
Помилка