– Майбутнє за електромобілями?
– Майбутнє вже настало, просто не всі це помічають. Електрокари – це тільки питання часу.
Коли з’явилися перші мобільні телефони – це вважалося якоюсь фантастикою. А зараз є смартфони, на які ми зараз записуємо цю розмову.
Перші мобільники важили кілька кілограм, а батареї вистачало тільки на 10-15 хвилин.
Теж саме відбувається і з електрокарами.
У електрокарі тільки 16 обертових частин, а у двигунів внутрішнього згоряння – від 500-600. Це абсолютний прогрес.
Але є критика: електрокари ламаються, їх не лагодять. Саме так говорили про коней і машини. Мовляв, а раптом машина зламається, а коня погодував і він їде.
Електротранспорт – це абсолютна даність. Питання тільки в тому, скільки часу займе перехід на електрокари – 5 або 10 років.
– Як взагалі зараз потрапляють електрокари в Україні? Зараз у продажу спостерігаю переважно б/в авто…
– Нові автомобілі теж можна купити. Але, на жаль, в Україні не настільки висока купівельна спроможність.
У всіх країнах Європи уряд при покупці нового електромобіля надає компенсацію. А у нас такого немає.
Проте, в Україні теж є прогрес – скасовано ПДВ. Це великий крок назустріч.
– Яка різниця у ціні б/в і нових електрокарів?
– Наведу приклад. Найнижча планка у нас – $8,888 за Nissan Leaf з достатнім великим пробігом, але 2013 року випуску.
Новий такий же Nissan Leaf коштує $35-36 тис. Це українська ціна. Але такий автомобіль вже зовсім інший. Якщо б/в версія проїжджає 150 км без дозаправки, то новий – 350 км.
Українські покупці керуються, в першу чергу, питанням економії. Тому що 1 км на електромобілі – це 10-15 копійок. А про ціни на бензин ви самі знаєте. Навіть на газу в 10 разів дорожче їздити.
До речі, наприклад, в США є компенсація – до $10 тис. Іншими словами, купуючи машину за $35 тис., платиш $25 тис.
За статистикою: в минулому році ми продали близько 4 тис. електромобілів в Україні. Сюди я включаю і плагін-гібриди (автомобілі, які їздять і на електриці, і на бензині).
– А скільки в Україні куплено вже електромобілів?
– Є статистика. Близько 5 тис. українців володіють електромобілями. А з плагін-гібридами ця цифра перевищує 10 тис. авто.
У процентному співвідношенні – це 0,1% від усіх українських автовласників.
Наприклад, в Норвегії цей показник досягає вже 31%.
– А яка частота збільшення покупок?
– Рекордним був 2016-й. У порівнянні з 2015 роком продажі виросли в 5 разів.
У 2017-му в порівнянні з 2016 роком показник впав до позначки 2,6 рази.
У зв’язку зі скасуванням ПДВ припускаю, що в цьому році буде п’ятикратне збільшення. До того ж, в 2018-му велика кількість виробників презентує свої електромобілі.
Також ми бачимо, що на українському ринку попит перевищує пропозицію в плані електрокарів.
Скасування ПДВ зіграла свою роль: якщо в Україні близько 4 тис. проданих електромобілів за 2017-й, то на всю Росію за минулий рік було продано всього 150 авто – переважно Tesla у вигляді дорогої іграшки.
– У нас є цифра 0,1% власників електрокарів і ваш прогноз про те, що в 2018-му буде в 5 разів більше продажів. Коли ж Україна перейде на електрокари (хоча б 50%) – це питання десятиліть?
– Це станеться дуже різко. Що, в основному, зараз зупиняє від покупки електромобіля? Все-таки кілометраж 150 км без дозаправки. А багато хто хоче поїхати в Одесу-Житомир…
Тільки-но електромобілі почнуть проїжджати 400-500 км і коштуватимуть дешевше, то зростання станеться лавиноподібно.
– Бачив історію, як киянин з поверху так 15-го спускав розетку, щоб зарядити свій електромобіль. І це столиця! Інфраструктура в Україні взагалі готова до електромобілів?
– Ми активно над цим працюємо – ставимо свою мережу зарядок по Україні.
Але питання до цього є. Зарядка повинна бути в кожному дворі і на кожному паркінгу. Попит породжує пропозицію: тільки-но буде більше електромобілів – більше компаній почнуть встановлювати зарядки.
Зараз ми і ще кілька компаній розвиваємо цю інфраструктуру. У нас 6 тисяч заправних комплексних станцій по Україні і лише 1,5 тис. зарядних станцій, які одночасно заряджають три автомобілі.
– Скільки заряджати потрібно, в середньому, авто?
– На звичайній зарядної станції – 1-2 години. Як будуть збільшуватися батареї – будуть змінюватися і зарядки.
Швидкісні зарядні станції дозволяють зробити це за 30 хвилин.
– Наскільки реально зараз їздити між містами в Україні?
– На електромобілі це цілком собі можна дозволити вже сьогодні. Але по часу – потрібно запасатися терпінням.
Назву реальну цифру: дорога з Києва до Одеси, якщо вмієш їздити на електромобілі, займає близько 12 годин.
По трасі Київ-Одеса є достатня кількість зарядних станцій – кілька десятків.
В інтернеті легко можна знайти карту з розміщенням зарядних станцій.
Ми плануємо на всіх трасах встановити зарядні станції на кожні 50 км.
– Скільки коштує така підзарядка?
– Почнемо з того, що люди часто заряджаються в будинку. І часто це відбувається за нічним тарифом, щоб заощадити. Тобто, 10-15 грн за один заряд.
Це дуже дешево, якщо порахувати в порівнянні з бензином-дизелем-газом.
Ціна на зарядку на спеціальній станції досить велика – близько 100 грн. Але вона буде знижуватися, коли буде більше гравців на ринку і власників електрокарів.
– Ви напевно рахували, скільки можна заощадити в порівнянні з бензином.
– Реальна цифра – близько $3 тис. в рік.
Ми порівнювали Nissan Juke і Nissan на розетці. Аналогічного класу машини, але все одно можна заощадити.
Я вже не кажу про покупку запчастин надалі. Наприклад, полетіла коробка. А це додаткові $2 тис. за ремонт. У електромобілі такої проблеми не буде.
За рік на такій машинці можна заощадити, наприклад, на Мальдіви.
– Упевнений, що іноді електромобілі і повертають. З яких причин?
– Єдиний мінус – це невелика дистанція на одному заряді. Але це тимчасова проблема.
Не всі готові провести на заправці 30 хвилин або годину-дві.
Але повернення авто – це поодинокі випадки.
– Про що найчастіше говорять після тест-драйву на електромобілі? Які враження?
– По-перше, це тиша – нічого не шумить. Вмикаєш кнопку і поїхав.
По-друге, такий автомобіль дуже динамічний – швидко набирає швидкість. Наприклад, коли на перехресті обганяєш 3-літрові двигуни – непередаване відчуття.
– Ви говорили про продаж Telsa в Росії і сказали, що купують як дорогу іграшку. Бренд невиправданий чи як?
– Ні, навпаки. Це поки кращі технології в цій сфері – №1. Аналогів немає.
Мінус – це дорого. Наприклад, найдешевша Tesla в Україну під замовлення стартує від $45 тис.
Найдорожча – $150-200 тис. Але такий варіант Tesla розганяється до 100 км/год за 2,5 секунди.
І абсолютно всі Tesla за один заряд тепер проїжджають приблизно 600 км.
– Скільки покупців в Україні Tesla?
– Десь одна машина продається раз в два-три місяці.
– Є такий підприємець – Геннадій Балашов. Він привіз із США Tesla, але потім розкритикував електромобілі за проблеми з ремонтом. Як у нас з цим в Україні?
– Уже можна все можна лагодити. Але така ситуація з ремонтом була ще 1-2 роки тому.
Щоправда, зараз в Києві вже є, як мінімум, десяток варіантів для ремонту Tesla.
Це при тому, що власників Tesla в Україні менше 3% від загальної кількості людей з електромобілями.
– Що і коли ви порадите купити українцю, який хоче електромобіль?
– Якщо людині досить 100-150 км в день – можна купувати вже прямо зараз. Тому що зараз хороша ціна (невідомо, чи продовжать канікули на ПДВ у 2019-му).
Можна ще розглянути другу половину 2018 року, коли почнуть виходити нові моделі електромобілі. У червні-липні старі моделі можуть ще подешевшати.
Якщо думати про економічну доцільність (мова про 300-400 км за один заряд), то, напевно, краще почекати 2019 го.
Богдан Амінов.