Автоматична коробка передач є, мабуть, одним із найскладніших і найдорожчих складників автомобіля, тож потребує особливого догляду. У матеріалі розберемося, як часто міняти мастило у коробці-автомат та що вказує на цю потребу.
Що вказує на необхідність замінити мастило у коробці-автомат
Трансмісійна рідина вважається найважливішим компонентом системи автоматичної коробки передач (АКПП) та є елементом, на основі якого працюють вузли коробки передач.
Рівень оливи, її якість і стан фільтра безпосередньо впливають на працездатність АКПП. Низький рівень рідини або її забруднення може спричинити проблеми з автоматичною коробкою передач, що, згодом, якщо нічого не робити, призведе до дорогого ремонту. Це настільки вартісна процедура, що інколи дешевше придбати навіть новий агрегат.
Як часто міняють мастило у коробці-автомат
Ще не так давно виробники автомобілів з автоматичною коробкою передач, не передбачали заміни мастила в АКПП. Однак як правило ніхто з них не пояснював, що ці рекомендації стосувалися автомобілів, на яких їздили не більше від шести років або які мають не більш ніж 180 тис. км пробігу.
У разі продовження руху на такому автомобілі виникає необхідність капітального ремонту АКПП. Але цього можна уникнути, якщо знати, як часто потрібно міняти мастило у коробці-автомат.
Фахівці, які обслуговують автоматичні коробки передач, радять не нехтувати постійним контролем за мастилом і виконувати його першу заміну після подолання автомобілем певної відстані. Отже, у коробці-автомат – за досягнення пробігу 70-80 тис. км. На автомобілях із великим пробігом рекомендований інтервал заміни оливи в АКПП становить кожні 30-40 тис. км.
Якщо ознаки низького рівня мастила автоматичної коробки передач, про які поговоримо нижче, проявили себе раніше, важливо відразу звернутися до спеціалістів.

Фото: Unsplash
Пам’ятайте – значно подовжити термін служби коробки передач може сервісне обслуговування, коли якість та рівень мастилом перебуває під постійним контролем та відбувається його циклічна заміна.
Крім того, це дає можливість відстежувати будь-які дрібні дефекти. Все це у свою чергу може зберегти гроші у вашому гаманці – їх не потрібно буде витрачати на ремонт трансмісії.
Отже, окрім пробігу на необхідність заміни мастила у коробці-автомат можуть вказати й певні ознаки.
Ознаки низького рівня мастила та необхідність його заміни
Протягом експлуатації автомобіля необхідно контролювати рівень та якість оливи й фільтрів і своєчасно їх змінювати.
Прозоре мастило свідчить про те, що заміна його поки що не потрібна. Колір самої рідини не має жодного значення.
Каламутність мастила свідчить про те, що воно забруднене і підлягає повній або частковій заміні, а вкраплення стружки вказує на наявність проблем із трансмісією.
Відстежувати ці зміни можна самостійно за допомогою щупа для вимірювання рівня мастила в АКПП, що йде в комплекті. На ньому є позначки, якими визначаються потрібні відомості.
Важливо не переплутати його з щупом для вимірювання моторної оливи. Отже, вийміть масляний щуп і протріть його насухо. Після цього можна вставляти його назад та залишити на п’ять секунд. Далі витягніть щуп для перевірки рівня рідини. Щоб подивитися на рівень і колір олії, покладіть його на чисту білу тканину або папір.
Цей тест необхідно проводити, щоби зрозуміти, чи потрібно міняти масло у коробці-автомат.
Якщо є можливість самостійно перевіряти рівень оливи, робіть це не рідше ніж один раз на 6-12 місяців залежно від частоти користування автомобілем. А краще зверніться за профілактичною діагностикою до фахівців. Це буде надійніше.
Однак не завжди комплектація АКПП дозволяє самостійно перевіряти мастило. Тоді важливо орієнтуватися на пробіг, або ознаки необхідності заміни масла в автоматичній коробці передач.
Отже, на це вказують:
- зменшення тиску мастила, про який скаже чек, що загорівся, на панелі приладів;
- ривки, удари чи стуки під час роботи коробки автомат;
- відчутне зниження динаміки автомобіля, зростання часу набору швидкості;
- збільшення середньостатистичної робочої температури мастила;
- сліди масляного протікання під дном автомобіля після простою.
Як обрати мастило для АКПП
Після того, як з’ясували, як часто потрібно міняти мастило у коробці-автомат, поговоримо про нюанси його вибору.
Під час придбання мастила ATF варто керуватися виключно рекомендаціями виробника коробки передач, які досить точно визначають, який саме тип ATF необхідно застосовувати в їхній коробці.
Крім того, слід також звернути увагу на те, щоб мастило ATF було виготовлене авторитетним виробником, який гарантує найвищу якість.
Чи можна самостійно замінити мастило в автоматичній коробці передач
Технічно це можливо, але для заміни мастила в автоматичній коробці передач потрібні спеціальні інструменти й умови, тому бажано звернутися в автосервіс.
Пі час заміни мастила в автоматичній коробці передач необхідно одночасно замінити масляний фільтр АКПП.
Якщо з автоматичної коробки передач витікає мастило, необхідно оновити фільтр.
Підбиваючи підсумки, варто зазначити, що мастило в автоматичній коробці передач необхідно час від часу замінювати, а саме кожні 30-40 тис. км пробігу, або зважати на ознаки необхідності проведення маніпуляції.
Регулярні заміни мастила забезпечать вашим коробкам передач тривалішу і безаварійну роботу.
До речі, раніше Факти ICTV публікували основні правила для новачків, як правильно прикурювати авто.