Сценарист серіалу Чорнобиль Мейзін про наступний проект та українську культуру

Ященко Лілія
Сценарист серіалу Чорнобиль Мейзін про наступний проект та українську культуру

Сценарист та генеральний продюсер серіалу Чорнобиль Крейг Мейзін виступив на щорічній конференції Ялтинська європейська стратегія.

Факти ICTV зібрали головні тези з промови митця.

Про те, як шукав інформацію про Чорнобиль

Я багато читав про Чорнобиль. Про накриття конфайнментом енергоблоку у 2013 році, наприклад. Я знав, що Чорнобиль вибухнув, але не знав, як і чому. Дуже мало людей про це знали.

Я почав читати, і там було два факти – вони проводили випробування на безпеку, і людина, яка цим займалась, покінчила життя самогубством.

Я відчув, що відкрив ту війну, яку ніхто раніше не показував.

Дуже важко отримувати будь-яку правду. У неї природа така – вона нас уникає.

Просто коли ми промовляємо її – ми вже її змінюємо. У випадку Чорнобиля – ви чуєте різні версії людей. Багато фактів або загубили, або були приховані.

Наприклад, в СРСР не якісно записували імена і долі людей, яких відправляли в Чорнобиль. Тому ми покладались на особисті розповіді.

Ми намагались менше драматичного шукати. Коли ви розказуєте таку історію, як Чорнобиль – не треба бути драматичним.

Через збирання десятків документальних джерел, ви отримуєте найчеснішу версію правди.

Звісно, ми мали внести якість зміни. І ми казали, що в серіалі є вигадка.

До речі, Факти ICTV писали, чи згодні ліквідатори зі сценаристами.

Про те, що найбільше зачепило

Це історія пожежника Василя Ігнатенка. Йому було трохи більше 20 років, це був один із тих, кого в ту ніч туди викликали. Їм взагалі не сказали, що це пов’язано з реактором. Сказали – загорівся дах.

Коли вони приїхали, зрозуміли, що це не просто пожежа на даху. Василь був один із людей, який розумів, що там відбувається. І він гасив цю пожежу. Історія його дружини Людмили дуже зворушлива.

Він помирає жахливою смертю. Це найжорстокіша смерть – вам стає краще перед тим, як стає гірше.

Радянський Союз приховував всю інформацію. Люди не знали, що ядерний реактор – це небезпечно.  І Ігнатенко не знав, що з ним відбувається.

Я ніколи не хотів показати Радянський Союз і людей гіршими – я хотів показати їх такими, якими вони були. Насправді вони намагались робити все, щоб покращити ситуацію.

Наприклад, історія, яку не вдалось вмістити у серіал.  Голові партії в Мінську сказали, що немає проблеми. 1 травня він подзвонив у Москву і попросив не проводити парад. Що він почув? Ні, ні, має бути парад, щоб не було ознак, що щось не так. Але одна людина не змогла змінити історію. І він вийшов і пройшов з дітьми під тим вітром.

Той вибух був таким великим, що його не можна було приховати від решти світу. І світ знав набагато більше, ніж пересічний радянський громадянин.

Про реакцію Росії на серіал

Я часто думав – яке ж було загальне ставлення до того, що ми робили. Нам дали спокій, адже ми робили матеріал про державу, яка не існує. Всі наші герої – радянські громадяни. Аж до того моменту, поки наш серіал не став популярний, не було реакції.

Читайте: Чорнобиль від HBO: сюжет і відгуки критиків про прем’єру

У Росії спочатку добре відреагували. Напевно, хтось з міністрів подивився і сказав, що гарний фільм.

А потім почали писати статті з текстом – а чому ми не розповідаємо цю історію, чому не розповідаємо історії, які змушують нас подивитись критичним поглядом, чому американські можуть. Тоді на нас відбулись атаки.

Певним чином складова щастя – це готовість бути самокритичними і визнавати різні помилки.

Дуже багато зараз в США відбувається такого, що нас засмучує.  Але ми дивимось критично. Колись буде міні-серіал і про Трампа.

Про наступний проект

Я зробив програму про найгіршу ядерну катастрофу у світі. Тепер всі очікують історію про другу найгіршу історію – Фукусіма.

Не можу сказати точно, але наступною буде американська історія з іншого періоду. Вона буде схожа на Чорнобиль, але про інший час.

Про українське мистецтво

Коли я робив Чорнобиль, сподівався, що люди в Україні побачать і оцінять це. Ми наполегливо працювали, щоб подати правдиві деталі, і ми отримали величезне задоволення від реакції.

Правда в тому, що ці історії мають розповідати не американці, як я. Я гадаю, було б дуже добре почати думати про ваше мистецтво і культуру як способи виражати силу і значення. Озиратись на минуле чистим поглядом – це добре. Тому що українська історія ХХ сторіччя – найдраматичніша, найсумніша і в той самий час прекрасна.

Наприклад, немає історії про Голодомор. Тому потрібно бути чесними.

Я вас закликаю – підтримуйте своїх кінематографістів. Тоді з’являться люди, які розповідатимуть правдиві історії, – підсумував Крейг Мейзін.

Більше дивіться у відео: