Жовтень – період зміни погоди та температури. Однак багатьох українців цікавлять не лише краєвиди за вікном, а й ціни на АЗС. Чи зростатиме ціна на тлі нещодавнього підняття акцизів і санкцій проти газу з Росії?
Аналітик консалтингової компанії “Нафторинок” Олександр Сіренко спрогнозував зміни в ціні на пальне в жовтні 2024 року.
Що буде із цінами на пальне
За словами експерта, глобальних змін на ринку поки що не відбувається. І хоча на початку вересня було падіння вартості нафти зі зниженням котирування на бензин і дизель, через деякий час усе відновилося до показників серпня.
– Другий чинник, що впливає на ціни на АЗС, – це валюта. По ній є рух, на жаль, не на користь споживача, долар і євро дорожчає, і ми за них купуємо нафтопродукти, – зазначив Олександр.
Аналітик додав, що третім чинником, який впливає на кінцеву ціну бензину, дизпалива та газу, є пропозиція на ринку. Дефіцитних проявів зараз немає, ринок працює з профіцитом, який утворився ще в серпні до підвищення акцизів.
– Найбільше зміни зачепили газ. Податок додав 5 грн на літрі до ціни на АЗС. Водночас газ почав дорожчати ще до введення податку, основний шлях подорожчання пройдено – залишилося дочекатися подорожчання ще на 1 грн за літр, – підсумував Сіренко.
Ціни на бензин, дизель і газ у жовтні 2024 року
Ціни на АЗС на бензин та дизель можуть залишитися на попередньому рівні.
– Зараз середня ціна газу по Україні – 32,43 за літр. Однак оператори різні – є і ті, які вже поставили цінник і 34 грн за літр, і за тиждень до кінця вересня побачимо і 35 грн/л. Загалом спостерігається продовження зростання цін на газ через зовнішній ринок. Там події розгортаються динамічно – наприклад, санкції проти газу РФ. Євротрейдери накопичують його залишки й дедалі менше нам будуть його продавати, – вважає експерт.
За словами аналітика, жовтень буде показовим періодом того, як функціонуватиме ринок Європи без російського газу. Передбачається, що ситуація вдарить по споживачах України, і до кінця 2024 року газ на АЗС може коштувати й по 40 грн за літр.
Олександр додав, що ціновий розрив між газом і бензином скорочується – це також сигнал для ринку, що газовий ринок скорочується, на відміну від бензинового.
Стосовно бензину й дизеля, то коли на початку вересня ціна на нафту впала, а акциз на пальне зріс, на АЗС не відбулося суттєвих змін. Зараз також не видно руху щодо цінової стелі. Навпаки, дехто знижує ціни на бензин, що свідчить про конкуренцію на ринку, – вважає Сіренко.
Експерт зазначив, що подальші ціни сильно залежать від валюти й котирування. Не виключено, що росту націнок взагалі може не бути.
– На 23 вересня в Україні на АЗС дизпаливо завозили по 43 грн за літр із доставленням. Середня роздрібна ціна на заправках – 52 грн за літр. Оператор може заробляти майже 10 грн на різниці оптової та роздрібної ціни, а є мережі, які продають і по 56-57 грн за літр. Націнка дає змогу зберегти поточні ціни навіть у разі коливання на зовнішньому ринку. Прогноз щодо дизпалива акуратний – є можливість зберегти поточні ціни, – заявив аналітик.
Експерт підсумував, що націнка дає змогу зберегти поточні ціни навіть у разі коливання на зовнішньому ринку. Прогноз щодо дизпалива й бензинів – є можливість зберегти поточні ціни, а от газ, найімовірніше, продовжить зростати через зміну цін у Європі.